Zagrepčanima, Osječanima i Splićanima uskoro jeftinija i udobnija vožnja

Objavljeno 23.02.2010 - Gospodarstvo

Zagrepčanima, Osječanima i Splićanima uskoro jeftinija i udobnija vožnja

Uzbuna među taksistima nakon najave da će riječki Taxi Cammeo proširiti poslovanje na zagrebačke, osječke i splitske ulice. Prema cjeniku Taxi Cammea, vožnja do pet kilometara stoji 20 kuna, do 10 kilometara 40 kuna, do 15 kilometara 50 ku

Izmijenjeni Zakon o prijevozu u cestovnom prometu neće dopuštati gradovima i općinama, od sredine travnja ove godine, ograničavanje broja koncesionara za obavljanje taksi prijevoza. Prva tvrtka koja je odlučila iskoristiti to zakonsko pravo za širenje poslovanja je riječki Taxi Cammeo u vlasništvu Koste Minovskog. Tako je sada već praktički gotova stvar da će Taxi Cammeo doći na zagrebačko tržište sa stotinjak automobila, što prema najavama znači i zapošljavanje oko 500 vozača i drugog osoblja potrebnog za djelovanje tako velikog pogona. Kako doznajemo, Minovski namjerava taksi usluge pružati i u Osijeku. Naravno, Taxi Cammeo je već najavio da će Zagrepčane voziti jeftinije i udobnije nego što to čine sadašnji taksisti u metropoli.
Taxi Cammeo u Rijeci raspolaže s 22 automobila, uglavnom »renault laguna«, »škoda octavia« i »superb« i jednim kombi vozilom. Prema cjeniku Taxi Cammea, vožnja na udaljenosti do pet kilometara stoji 20 kuna, do 10 kilometara 40 kuna, do 15 kilometara 50 kuna, a više od te udaljenosti stvar je dogovora između korisnika usluge i taksista. Kod tog taksi prijevoznika dnevna cijena vožnje je ista kao i noćna, a pitanje je hoće li taj cjenik biti primjenjiv i u metropoli. U Rijeci taksi usluge pruža oko 30 koncesionara, te još izvjestan broj onih koji nemaju koncesiju, što svjedoči o popriličnom neredu u tom poslu. Izmijenjeni Zakon sigurno će, međutim, pridonijeti barem udvostručenju broja taksija na riječkim ulicama, ali građani se pribojavaju da to nije i jamstvo da će usluge biti jeftinije i kvalitetnije nego što su sada. Treba reći da su gradovi i općine, prema izmijenjenom Zakonu, dužni dati dozvolu za pružanje taksi usluga svakome tko za to dobije licenciju od državne uprave. I u nekim metropolama Europske unije vožnja taksijem protekne u cjenjkanju, počevši od Atene, pa do Praga.
Na najave tvrtke Taxi Cameo da od 1. listopada dolaze sa stotinjak vozila na Zagrebačke ulice »srušiti« skupe cijene taksi usluga, zagrebački taksisti poručuju da »nema šanse«, te da neće dopustiti da im netko dođe uništavati ono što stvaraju desetljećima.
»Napokon smo se posložili i još nam preostaje da se riješimo onih unutar našeg udruženja koji ne poštuju pravilnik i na koje imamo pritužbe korisnika. Sada netko želi doći, vratiti nered i nakon nekog vremena ostaviti pustoš iza sebe kao što je to učinio u Rijeci i Puli«, ističe Juraj Šnidarić, predsjednik Radio taksi, udruženja taksista grada Zagreba.
Dodaje da prema važećem pravilniku nije moguć dolazak bilo koje tvrtke, pa ni tvrtke Taxi Cameo u Zagreb, jer su Zagrebački taksisti zaštićeni odlukama lokalne zajednice, odnosno Grada.
»Gradska uprava i Skupština trebale bi izmijeniti odluku o tome tko se u gradu može baviti taksiranjem kako bi ta tvrtka mogla početi raditi, a do tada njezin vlasnik može pričati što god želi«, pojašnjava Šnidarić.
Ipak, kaže da se Zagrebački taksisti ne boje za svoj posao, te smatra će i nakon eventualne odluke o otvaranju tržišta svaki budući taksist morati ispunjavati određene kriterije, što, prema njegovim informacijama tvrtka Taxi Cammeo ne čini. »Ekonomsku računicu od 20 kuna za pet kilometara mogu prodavati nekome tko nije informiran, ali voziti u Zagrebu za taj novac, a plaćati porez, prirez te uplaćivati mirovinsko i socijalno osiguranje, jednostavno nije moguće«, ističe Šnidarić.
Tako nisu potvrđene ni priče o eventualnom blokiranju ulica kako bi taksisti napravili pritisak na gradske vlasti, jer smatraju da to neće ni biti potrebno s obzirom na to da ni sama vlast neće donositi »nazadne« odluke.
S prvim danima travnja i u Osijeku će biti ponuđena taksi usluga riječke tvrtke Taxi Cammeo, koja nudi povoljnu uslugu vožnje za 20 kuna za udaljenosti do pet kilometara, i to 24 sata dnevno.
Prema najavama vlasnika, osječkim će ulicama na početku biti njihovih 12 vozila i mini bus, a njihov dolazak u grad na Dravi znači i zapošljavanje oko 40 ljudi. Naime, Taxi Cammeo za pokrivanje osječkog područja trebat će tridesetak vozača, ali i desetak djelatnika koji će raditi kao dispečeri i primati pozive građana u tri smjene te pomoćno osoblje za održavanje higijene vozila.
Natječaj za zapošljavanje djelatnika već je objavljen, a prvi razgovori s potencijalnim budućim taksistima bit će održani 1. ožujka na osječkom Zavodu za zapošljavanje.
»Naš je moto brzo, jeftino i sigurno«, poručio je Minovski za svog boravka u Osijeku, pojasnivši da svoju vožnju naplaćuju 20 kuna za relacije do pet kilometara, dok će i za dulje relacije ponuditi povoljne cijene.
Prije mjesec dana sastao se i s osječkim gradonačelnikom Krešimirom Bubalom, koji je oduševljen takvom idejom povoljne taksi usluge u gradu, posebice jer će se uslugama taksija moći koristiti i mladi u noćnim satima, pa će se iz noćnog života moći sigurno prevesti kući.
Dolazak riječkog taksija zasigurno će ponovo popularizirati takvu uslugu prijevoza u Osijeku. Naime, trenutačno u gradu radi tek osam privatnih taksista, koji jedinu postaju imaju na željezničkom kolodvoru, a neki od njih, koji dolaze na poziv, naplaćuju čak i svoj dolazak po putnika. Dakle, taksimetar pale kada krenu po putnika sa stajališta na željezničkom kolodvoru.
Osim toga, cijene su im nepopularne, jer start naplaćuju 25 kuna, a svaki prijeđeni kilometar sedam kuna. Tako da vožnja od pet kilometara, što riječki taksi naplaćuje 20 kuna, trenutačno u Osijeku košta najmanje 60 kuna.
Osječki taksisti negoduju zbog dolaska jake konkurencije, no gradonačelnik Bubalo poručio im je da tržišna utakmica nameće tarifu, od čega će korist imati građani Osijeka.

Splitski taksisti: Zbog novih taksista mi ćemo bankrotirati
Na vijest da će riječka taksi tvrtka Taxi Cammeo proširiti svoje poslovanje i na splitsko područje, tamošnji su taksisti reagirali isto kao i prije deset godina: »Soli na rep«. Naime, prije deset godina, kad je vlasnik riječke tvrtke Kosta Minovski planirao dolazak u Split, prva prepreka na koju je naišao bilo je tamošnje taksi udruženje, o čijoj je prosudbi, diktiranoj čistom matematičkom računicom, ovisilo izdavanje dozvole za pružanje taksi usluga.
»Kako da ne! Samo nam fale još i Riječani, kao da nemamo svu silu nezaposlenih, koji su se nakon gubitka posla prekvalificirali za obavljanje taksi djelatnosti, ili će to tek učiniti. Trenutačno u Splitu djeluje 97 koncesionara, što je optimalno u odnosu na veličinu grada, odnosno broj stanovnika, kojih je oko 200.000. Osim toga, lako je imati nižu cijenu kad riječki taksiji na polasku ukrcaju jednu osobu kojoj se, do njezina dolaska na cilj, pridruži još dvoje nepoznatih putnika, a čuo sam da ni račune ne izdaju«, rekao nam je jedan splitski taksist, kojeg smo zatekli na taksi polazištu ispred Prime.
»Kako bi se vi osjećali da tijekom vožnje do vašeg odredišta taksist zaustavi vozilo još najmanje dva puta, jer mora nadoknaditi razliku, nastalu nakon što vam je uslugu vožnje zaračunao po smiješno niskoj cijeni. O kakvoj mi to kvaliteti govorimo«, upozorava splitski taksist, dodajući da on prvi ne bi egzistencijalno preživio širenje konkurencije. Inače, cijena taksi usluga u Splitu nije se mijenjala godinama, ista je za dnevni i noćni prijevoz, ali i najskuplja u Hrvatskoj, što znači da start stoji 20 kuna, dok se cijena prijeđenog kilometra već šestu godinu ustalila na deset kuna.
Ako se u Splitu dogodi »riječki slučaj«, odnosno uvede licencionirani prijevoznik s bogatim voznim parkom koji će kružiti i primati putnike, cijena će pasti, a tamošnji će taksisti, koji imaju jedno vozilo, biti prisiljeni proglasiti osobni bankrot, smatraju u splitskoj Sekciji autotaksista pri Udruženju obrtnika.
Također podsjećaju da ni zakonske izmjene nisu »blagoslovile« postojanje kružnih taksija. Zakon, naime, određuje autotaksi-djelatnost prijevoza putnika kao onu koja se obavlja osobnim automobilom, ali samo ako se putnik ili skupina putnika uzima na jednome mjestu. [D. Stella]

»Start vožnje naplaćuje se posvuda u svijetu«
Zagrebački taksisti ističu da se u cijelom svijetu naplaćuje start vožnje, pa ekonomski nije moguće da to ukine ni Taksi Cammeo. Kao primjer spominju Frankfurt, gdje se on naplaćuje 2.80 eura, dok su cijene po kilometru 1.65 eura za dnevnu i 1.75 eura za noćnu vožnju. »Ondje postoje tri udruženja taksista, ali se svi pridržavaju istih cijena«, ističe taksist Vladimir Vodopić. Dodaje da postoje ograničenja u broju taksista koji se određuje prema potrebama, pa smatra da je takva odluka o ograničenju potrebna i u nas, jer se u suprotnom uvodi nered, a više je prevarenih putnika.

Maja Sajler Garmaz
Stjepan Bubalo
Damir Herceg

Vjesnik

Komentari

komentar

Vrati se natrag

Kigo na Facebook-u